Nederlands design sterk in de publiciteit

ddw logoDe bovenstaande titel is nogal pretentieus, maar daar moet je even doorheen lezen! Wij zijn zo trots op alles wat ons land aan creativiteit te bieden heeft, dat we dat toch graag even zo willen ventileren.

En geef toe, de Dutch Design Week (DDW) heeft nu na meer dan 10 jaar een flink repertoire aan ontwerpers een platform gegeven. Hierdoor is DDW een merknaam en evenement geworden die tot ver buiten ons kikkerlandje wordt opgemerkt.

Eind Oktober is het zover

Oktober staat inmiddels bijna volledig in het teken van DDW. Ondanks dat het designevenement louter de laatste 9 dagen van deze plaatsvindt, zijn er veel mensen al maanden van tevoren mee bezig. In de pers gonst het al vaak ruim voor de aftrap van de nieuwtjes. Vooral de deelnemers staan in de spotlight. Wie zullen er dit jaar zijn, wie is aanstormend talent en welke zijn zo bijzonder dat we het dit jaar zeker niet mogen missen?

Publiciteit van design

expositie designDoor diverse bedrijven worden persberichten geschreven. Deze zorgen voor publiciteit via uiteenlopende kanalen. Deze publiciteit brengt de DDW in deze periode sterk naar de voorgrond. De laatste jaren heeft dit zonder twijfel een nieuw hoogtepunt bereikt!

Wij denken dat de combinatie van pure creativiteit, het dynamische programma, de media en de passievolle bijdrage van alle betrokkenen hier een groot aandeel in heeft. Deze factoren werken elkaar keer op keer in de hand waardoor ze de naam DDW oprecht versterken. De wijze waarop design inspeelt op technologische en maatschappelijke ontwikkelingen speelt een belangrijke rol in nieuwsberichten. Wanneer design met een kritische toon een brug slaat naar actualiteiten is de kans groot dat het snel wordt opgepikt in de media.

Sociale media verspreidt design

Dat gezegd hebbende zijn de sociale media ook van een onmisbaar belang geworden. Het medium internet heeft over de laatste 10 jaren een enorme visuele ontwikkeling doorgemaakt. Tegenwoordig zijn visuele uitingen zoals bijzondere foto’s of design gerelateerde visualisaties de meest gedeelde zaken op het web.

Sociale media fungeert hierin als tool en verspreid nieuw designwerk op een natuurlijke wijze razendsnel. Niet alleen bijzondere en graag deelbare foto’s verspreiden zich snel. Iedere ontwerper op zich is tegenwoordig ook een journalist van zijn eigen werk. Een ontwerper heeft zijn portfolio op wat voor manier dan ook online staan. Hij of zij deelt dit werk maar al te graag met haar of zijn directe omgeving. Met wat gelukt wordt ook dat opgepakt door een groter blog of andere online entiteit waardoor zijn werk van nog meer nieuwswaarde kan genieten.

Hier volgen we ontwerpers graag op de voet en delen we interessante achtergrondinformatie. Zo krijgt iedere ontwerper en zijn werk meer diepgang en gelaagdheid.