Huisstijl in alle bedrijfsuitingen

Er is de laatste jaren een duidelijke stijging in het aantal zzp’ers. Als zzp’er wil je professioneel overkomen, de communicatieve uitingen dienen dan ook een goede weerspiegeling te zijn van het bedrijf. De wijze van communiceren is van belang, dit begint bij de huisstijl van het bedrijf. Een huisstijl zorgt ervoor dat klanten het bedrijf herkennen, of het nu gaat om briefpapier of de bedrijfswebsite. In de ideale situatie zijn er verschillende elementen terug te vinden in beide communicatiemiddelen. Als startend ondernemer is het aan te raden om met een reclamebureau of een freelance designer rond de tafel te zitten om een passende huisstijl te creëren. Als de huisstijl eenmaal is ontworpen is het zaak om de klanten in aanraking te laten komen met deze stijl. Het is aan te raden om de stijl te verwerken in de volgende communicatie uitingen.

Bedrijfswebsite

De bedrijfswebsite is het uithangbord van de onderneming. Het internet wordt tegenwoordig steeds vaker gebruikt om bedrijven op te zoeken. De stijl van de bedrijfswebsite dient dan ook overeen te komen met de wijze waarop het bedrijf zich wil identificeren.

Visitekaartjes

Visitekaartjes zijn een veel gebruikt communicatiemiddel. Na een bezoek aan een klant of beurs is dit een nette manier om de contactgegevens achter te laten. Het logo dient verwerkt te worden op de visitekaartjes, maar ook de gekozen huisstijl dient gelijk te zijn aan de stijl van de website.

Briefpapier

Veel documenten worden tegenwoordig per e-mail verzonden, maar zeker niet alle documenten. Bedrukte enveloppen zien er dan ook vele malen beter uit dan een blanco envelop.

Flyers en folders

Flyers en folders zijn een erge sterke vorm van communicatie. Flyers zijn dan ook voor verschillende branches erg interessant, zowel in de B2B als B2C. De flyer dient overeen te komen met de website, visitekaartjes en het eventuele briefpapier. Het zou dan ook gek zijn als deze documenten totaal van elkaar verschillen.

De algehele conclusie luidt dat het van belang is om een huisstijl te (laten) ontwerpen en deze terug te laten komen in alle communicatieve uitingen. Dit straalt niet alleen professionaliteit uit, maar creëert ook een stukje herkenning bij de klant. Als het design is ontworpen is het zaak om de producten te laten bedrukken. Drukkerijen als VirtualPrinter maken het mogelijk om het eigen ontwerp te bedrukken tegen een scherpe prijs. De bedrukking is een vervolgstap in het proces, eerst is het zaak om met de huisstijl te ontwerpen.