3 ideeën voor advertising in de kledingbranche

Kledingwinkels hebben het zwaar te verduren, zo bleek onlangs uit onderzoek van het CBS. Dat lijkt met name te komen omdat de omzet van de winkels daalt, maar de kosten voor personeel en huisvesting hoog blijven. De bedrijfsresultaten kunnen worden verbeterd door via advertising meer contact te zoeken met de doelgroep op verschillende manieren. Maar hoe?

Buitenreclame

Buitenreclame is een oude maar nog steeds effectieve manier om je winkel en merk onder de aandacht te brengen. Grote merken die landelijk of zelfs wereldwijd opereren, zetten billboards, posters, bushokreclame en allerlei andere advertisingmethoden in om aandacht voor hun merk, winkel en product te creëren.

Daarnaast is het essentieel om lokaal ook voldoende aandacht te genereren voor je merk, bijvoorbeeld met behulp van stickers, vlagreclame en een spandoek in de stad. Daarmee maak je ook lokale bewoners en bezoekers bewust van je merk en nodig je mensen uit in je winkel te komen kijken.

Tips voor het design van buitenreclame:

• Communiceer duidelijk je merk en logo
• Maak duidelijk waar mensen je winkel kunnen vinden, bijvoorbeeld door het adres en de plaatsnaam te vermelden op de advertentie
• Adverteer je vanwege een speciale actie of campagne, zoals de uitverkoop? Maak ontvangers dan ook bewust van de urgentie door een einddatum te communiceren.

Eigen magazine

Diverse kledingmerken zetten papieren magazines in om hun nieuwe collectie te presenteren aan geïnteresseerden. Door een mooi magazine aan te bieden en in het magazine direct een interessante aanbieding te geven (bijvoorbeeld gratis verzending of 10% korting), krijgt de ontvanger een extra trigger om naar de winkel te komen of online kleding te bestellen.

Tips voor het design van een kledingmagazine:

• Zorg voor mooi beeldmateriaal
• Speel in op het actuele seizoen
• Inspireer de lezer door verschillende voorbeelden te geven, bijvoorbeeld outfits voor een feestje, outfits voor op werk, et cetera
• Combineer het magazine met een aanbieding die slechts beperkte tijd geldig is

Online media

Een derde manier om nieuw publiek aan te spreken en je omzet te vergroten als kledingzaak, is om het online kanaal effectief in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een eigen webshop als je die nog niet hebt, of onderzoek de mogelijkheden om je bestaande webshop te optimaliseren. Dat kan onder meer met:

• Sterker webdesign dat de doelgroep meer aanspreekt en conversiegeoptimaliseerd is
• Betere vindbaarheid in Google, zodat er meer relevante bezoekers op je webshop komen
• Effectief inzetten van social media om op een nieuwe manier in contact te raken met je doelgroep

Bij het plannen van je online acties is het, net als bij offline advertising, essentieel dat je onderzoek doet naar je doelgroep. Wie zijn die mensen? Waar hebben ze behoefte aan? Van welke social media kanalen maken ze gebruik? Wat overtuigt of weerhoudt hen ervan om in jouw webshop te bestellen? Alleen door antwoord te geven op deze vragen, kun je stappen zetten in het versterken van je online business.